Dit is waarom Social Media jou geen klanten in je praktijk oplevert

Dit is waarom Social Media jou geen klanten in je praktijk oplevert

Liever luisteren dan lezen?
Klik hieronder om de podcast af te spelen.

 

Weer geen reactie op je aanbod…

Dit is al het zoveelste bericht dat je hebt geplaatst op Social Media waar niks uitkomt. Waar 0 reacties op komen. Behalve misschien die paar likes en reacties van je familie en vrienden. Wat hartstikke lief is. Maar waar je in het ondernemen eigenlijk niet zoveel aan hebt.

 

Grote worsteling

Zoveel coaches worstelen hiermee. Keer op keer plaatsen ze berichten. Besteden er heel veel tijd aan (want het moet natuurlijk wel perfect šŸ˜‰).

Ze zorgen dat ze zichtbaar zijn (als ze eindelijk die drempel hebben overwonnen). Plaatsen vol goede moed een paar keer per week een bericht.

En nog steeds, na weken, maanden of bij sommigen zelfs jaren, komt er geen enkele betalende klant uit.

 

Zeer frustrerend

Dit is natuurlijk ontzettend frustrerend. Want je doet er zo je best voor. En dan komt er steeds maar niks uit. Waardoor het logisch is dat de moed je in de schoenen zakt. En je ā€“ na de zoveelste teleurstelling ā€“ geen idee meer hebt hoe je ooit klanten in je praktijk gaat krijgen.

 

Hoe krijg ik klanten in mijn praktijk

 

Terwijl het eigenlijk heel logisch is dat je geen klanten krijgt uit Social Media, als je het niet op de juiste manier toepast. Ik vertel je zometeen precies hoe dit zit. En ook hoe je wƩl klanten uit Social Media krijgt.

 

De verkeerde manier

Want het is namelijk niet zo dat je helemaal geen klanten kunt krijgen uit Social Media. In tegendeel. Bijna al mijn klanten komen via Social Media. En ook andere succesvolle ondernemers krijgen het merendeel van hun klanten uit Social Media.

Alleen niet op de manier hoe de meeste ondernemers (en vooral coaches) Social Media inzetten en gebruiken.

Want de meeste coaches gebruiken hun zakelijke paginaā€™s verkeerd. Ik zal je uitleggen wat ik hiermee bedoel.

 

De 3 belangrijkste redenen

Er zijn verschillende redenen waarom Social Media niet direct klanten oplevert. Hieronder lees je de 3 belangrijkste.

  1. Mensen zitten niet in de koopmodus
    Het is goed om je allereerst te verplaatsen in de reden waarom mensen eigenlijk hun Facebook- of Instagram app openen.Meestal doen ze dit om even te ontspannen, om afleiding te zoeken, verveling of een andere leegte op te vullen, geĆÆnspireerd te worden of omdat ze bang zijn dat ze wat missen als ze een paar uur niet kijken.

    klanten-social-media

    Ga jezelf maar eens na. Wat is voor jou meestal de reden om je telefoon te pakken en op je Facebook- of Instagram tijdlijn te gaan scrollenā€¦

    Over het algemeen openen mensen hun Social Media niet met de intentie om iets te kopen. En dat is dus precies de reden waarom er niet of zelden aanmeldingen komen op je aanbod, als je een berichtje plaatst op je zakelijke pagina.

    Betekent dit dan dat je sowieso geen klanten uit Social Media kunt halen?

    Nee!

    Zeker niet.

    Want zoals ik eerder al schreef, haal ik bijna al mijn klanten uit Social Media. Alleen moet je even weten hoe je Social Media hiervoor slim inzet.

    En dat vertel ik je verderop in dit blog.

    Want ik had je eerst de 3 belangrijkste redenen beloofd waarom Social Media in de regel niet direct klanten oplevert. En dit was de eerste.

 

  1. Je pakt niet de aandacht
    Regelmatig scrol ik door mijn Facebook tijdlijn om inspiratie op te doen voor mijn eigen berichten en voor mijn marketing.Wat me dan opvalt, is dat veel coaches hele algemene berichten plaatsen. Van die berichten die iedere coach schrijft. En die daardoor dus niet meer opvallen tussen al die andere berichten die mensen op hun tijdlijn voorbij zien komen.
    Of ze vertellen in hun berichten heel enthousiast over hun methode. Of waarom zij daar zo enthousiast over zijn.

    Niks mis mee, zou je misschien denken. Maar wel als je je zakelijke pagina wilt gebruiken om er uiteindelijk ook betalende klanten uit te halen.

    Want dat is waar het om gaat als je een eigen praktijk hebt, toch? Mensen in je praktijk krijgen die je kunt helpen met jouw coaching. Zodat je het verschil voor ze kan maken.

    verschil-maken-coach

    Maar ja, als je niet de aandacht krijgt van de juiste mensen, lezen ze ook niet verder. Scrollen ze zo over je bericht heen. Zonder dat ze er ook maar Ć©Ć©n woord van hebben gelezen. En dan ben je diegene bij voorbaat dus al kwijt.

    Want in ons brein werkt het zo, dat we alleen stoppen met scrollen en verder lezen als we worden getriggert. Als iets onze aandacht pakt. Als we herkenning vinden. En als het voor ons relevant en waardevol is wat we voorbij zien komen.

    ā€œWhatā€™s in it for me?ā€

    Daarnaast is het niet per se zo dat iemand gelijk iets koopt, ook al heb je wel de aandacht gepakt. Maar je hebt er wel een geĆÆnteresseerde bij als het voor de ander interessant genoeg is wat je deelt. Die op een later moment wellicht wĆ©l op je aanbod ingaat.

  1. Mensen kopen niet als ze je niet vertrouwen
    Stel dat mensen die jou niet kennen jouw aanbod voorbij zien komen en het is toevallig iets waar ze in geĆÆnteresseerd zijn, dan zullen ze dat over het algemeen alsnog niet gelijk kopen.Zelfs als het iets is waarvan ze weten dat het ze zal helpen.Mits ze jou al een tijdje volgen. En jouw aanbod voor hen precies op het juiste moment komt. En al in de fase zijn dat ze bereid zijn om hierin te investeren.

    Maar stel dat iemand jou voor het eerst voorbij ziet komen op hun tijdlijn, dan kent diegene jou niet. En wat we niet kennen, vertrouwen we (nog) niet gelijk. Pas als we iets vaker hebben gezien, dan groeit dat vertrouwen.Vertrouwen groeien in marketing

    Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen een vertrouwd gevoel hebben bij jou en bij wat je te bieden hebt, voordat je je aanbod doet.

    Dit wordt in marketing ook wel het opbouwen van de know-like-trust factor genoemd. Hoe je dit vertrouwen met een potentiƫle klant opbouwt, lees je zo.

 

Social Media is enorm krachtig

Dit waren de 3 grootste redenen waarom de verkopen uit Social Media vaak zo tegenvallen. Alleen maar omdat het niet op de juiste manier wordt ingezet.

Want Social Media is vandaag de dag juist een enorm krachtig platform om klanten te krijgen. Sterker nog, de meeste succesvolle ondernemers halen het grootste deel van hun klanten uit Social Media.

 

De grootste fout

De grootste fout die startende ondernemers maken op Social Media, is om in het merendeel van hun berichten direct hun aanbod te willen verkopen.

Ze hebben bijvoorbeeld een nieuwe workshop bedacht en plaatsen deze op hun pagina. Vol verwachting zitten ze te wachten tot de aanmeldingen binnenstromen. Wat helaas in de praktijk vaak enorm tegenvalt.

Terwijl succesvolle ondernemers Social Media juist niet gebruiken om direct iets te verkopen. Zij gebruiken Social Media voor datgene waar het in marketing (in mijn visie) echt om draait: het opbouwen van een relatie met je ideale klant. Het creƫren van verbinding.

En waar Social Media in de kern ook om gaat: een connectie maken met elkaar.

Connectie maken in marketing

Ik schreef het net al: mensen kopen vaak pas iets als ze voldoende vertrouwen hebben in jou, in jouw expertise en in je aanbod.

 

Eerst verbinding maken

Daarom is het belangrijk om eerst een relatie op te bouwen, voordat je je aanbod doet. Om eerst verbinding te maken, voordat je ze iets verkoopt.

Om dit te bereiken is het belangrijk om meerdere keren bij dezelfde persoon onder de aandacht te komen.

Iets of iemand die we eerder hebben gezien, voelt vertrouwder dan iets of iemand die we nog nooit hebben gezien.

ā€œHerkenning creĆ«ert vertrouwen.ā€

In marketing wordt gezegd dat mensen je gemiddeld 7 keer moeten hebben gezien, voordat ze iets bij je kopen. Het is dus slim om daar gebruik van te maken.

Maar ja, hoe kom je nou minstens 7 keer bij iemand onder de aandacht?

Dat kan op veel verschillende manieren. Om je een aantal ideeƫn te geven:

  1. Via e-mailmarketing
    De krachtigste manier om een relatie op te bouwen met je ideale klant, is via e-mailmarketing.Waarom?Omdat je rechtstreeks bij deze persoon in hun persoonlijke inbox komt.

    Dat is dus al heel iets anders dan ā€˜hopenā€™ dat Facebook of Instagram jouw bericht elke keer op de tijdlijn van dezelfde volgers laat zien (want dat is namelijk lang niet altijd het geval).

    Als ik je 1 tip zou mogen geven als het gaat om het opbouwen van de know-like-trust factor met je ideale klant: focus vanaf vandaag elke dag op het opbouwen van je e-maillijst.

    Relatie opbouwen via e-mailmarketingWant daarmee creƫer je verbinding met de juiste mensen. Daarmee kom je meerdere keren onder de aandacht bij dezelfde persoon. Daarmee kunnen mensen jou beter leren kennen. En kunnen ze jouw expertise zien (deel natuurlijk wel altijd informatie die relevant en waardevol is voor je volgers).

    Na een aantal mails kun je ze dan op het juiste moment het juiste aanbod doen, waardoor de kans al een stuk groter is dat ze van je kopen.

    Weet dat lang niet iedereen gelijk koopt. Want sommige mensen hebben daar wat meer tijd voor nodig.

    Het mooie van e-mailmarketing is, dat je mensen kunt blijven mailen zolang ze staan ingeschreven op je e-maillijst. En dat je dus relevante en waardevolle informatie kunt blijven delen. En ook meerdere keren je aanbod kunt doen.

    Er zijn namelijk mensen die pas na maanden of soms zelfs na jaren pas een betalende klant worden. Omdat het eerder bijvoorbeeld voor hen nog niet het juiste moment was.

    Aan de slag dus met je e-mailmarketing.

  2. Zet Social Media slim in
    Nu je weet met welke redenen mensen op Social Media zitten te scrollen, kun je daar slim op inspelen. Gebruik Social Media vooral om te inspireren.Natuurlijk kun je best af en toe je aanbod doen. Dat zou ik ook zeker doen. Al is het maar om mensen te laten zien wat je te bieden hebt. En hoe ze met jou aan de slag kunnen op het moment dat zij er klaar voor zijn.Want ook hierbij geldt: hoe vaker mensen gezien hebben wat je aanbod is, hoe meer vertrouwd je aanbod voelt. En hoe meer vertrouwd het voelt, hoe groter de kans dat mensen bij je kopen.

    Maar mensen willen eerst weten wie jij bent. En vooral wat jij te bieden hebt.

    Laat dus zien waar je voor staat. En deel vooral inspirerende berichten die relevant en waardevol zijn voor jouw volgers.

    Waardevol zijn voor je volgers

 

  1. Ga adverteren
    De meest effectieve manier om Social Media in te zetten om klanten te krijgen, is om te gaan adverteren via het Social Media kanaal waar jouw ideale klant zich bevindt.Je kan via Social Media namelijk heel gericht adverteren naar je doelgroep. Zodat je sneller de juiste mensen bereikt met je berichten.Ga nu niet gelijk je aanbod adverteren aan een koude doelgroep (zo noemen ze in marketing een doelgroep die jou nog nooit eerder heeft gezien en nooit eerder van jou heeft gehoord). Want dat heeft geen zin.Gebruik adverteren in eerste instantie om een relatie op te bouwen met je ideale klant.

    Je kunt bijvoorbeeld mensen naar een voor hen interessant blogartikel op je website verwijzen. Als ze dan op jouw advertentie hebben geklikt en op jouw blogpagina zijn geweest, kun je een retargetting advertentie maken (retargetting betekent kortgezegd: dezelfde mensen die interesse hebben getoond in jou en je bedrijf opnieuw bereiken).

    In deze retargetting advertentie kun je dan bijvoorbeeld je weggever aanbieden. Of je nieuwsbrief. Hiervoor kunnen mensen zich dan inschrijven door hun e-mailadres achter te laten.

    En dan kan het bouwen aan de relatie via de e-mail verder gaan.

    Zorg er trouwens wel voor dat je de Facebook Pixel hebt geĆÆnstalleerd op je website. Anders kun je je websitebezoekers niet retargetten. En dat zou echt ontzettend jammer zijn.

    Want juist door te retargetten en een relatie op te bouwen via de e-mail, bouw je echt aan een strategie om klanten te krijgen. En dat werkt vele malen beter dan af en toe je aanbod te delen op je zakelijke paginaā€™s, waar vervolgens 0 reacties op komen. Op die enkele like of reactie van een goede bekende na dan.

Ā 

Maak er een strategie van

strategie-opbouwen-klant


Besteed je kostbare tijd vanaf vandaag niet meer aan alleen maar gewone losse berichten te plaatsen op je Social Media. Maar kijk vooral hoe je hier ā€“ met alvast de kennis uit dit blog ā€“ een strategie van kunt maken die je uiteindelijk de klanten oplevert die je zo graag wilt helpen.

Denk vanaf nu alleen nog maar in strategieƫn. En hoe je met iemand die jou net leert kennen een relatie kunt opbouwen.

Want dƔt is wat je daadwerkelijk betalende klanten in je praktijk gaat opleveren.

Succes!

 


Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie ontvangen om te groeien als Ondernemer en om een goedlopende praktijk op te bouwen? Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse OndernemersTips & Inspiratie, speciaal voor Coaches en Therapeuten.


 

Geef een reactie