De meest voorkomende missers op websites van coaches

De meest voorkomende missers op websites van coaches

Liever luisteren dan lezen?
Klik hieronder om de podcast af te spelen.

Je eigen website is iets om trots op te zijn.

Er zitten meestal heel veel uren werk in. En het voelt dan ook als een mijlpaal als ie dan eindelijk klaar is om de lucht in te gaan, vond je ook niet?

Weer een stap verder met je praktijk💪.

Wat superleuk is natuurlijk. En tegelijkertijd voelt het vaak ook een beetje spannend.

Want nu ben je zichtbaar met je praktijk. En kan de hele wereld zien wat je te bieden hebt.

 

Zoveel mogelijk bezoekers

Ondanks dat spannende gevoel wil je natuurlijk het liefst zoveel mogelijk bezoekers krijgen op je website. En liever nog: klanten in je praktijk krijgen.

In mijn afgelopen jaren als ondernemerscoach heb ik al veel websites gezien van coaches. En op bijna elke website kom ik minstens één van de 3 grootste valkuilen hieronder tegen.

Wat ontzettend jammer is.

Want hierdoor jaag je je bezoeker zo snel mogelijk weer van je website af.

Wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Want je hebt juist zoiets moois te bieden als coach.

Je hebt zoiets moois te bieden als coach

Daarom deel ik hieronder graag met jou de meest voorkomende missers (de dont’s).

En vertel ik je hoe je het dan beter wel kan doen (de do’s).

 

Een aantal DIKKE VETTE dont’s:

 

Welkom” op je homepage”

Of nog erger: “Leuk dat je een kijkje neemt op mijn website.”

Mocht je dit bovenaan je website hebben staan, dan adviseer ik je om dit weg te halen.

Ik zal je uitleggen waarom.

Het klinkt heel lief om je bezoeker op deze manier welkom te heten. Maar het is zonde van de ruimte op je pagina.

Zeker van het stukje ‘boven de vouw’.
Boven de vouw is alles wat een bezoeker ziet zonder eerst naar beneden te scrollen. Dit is dus wat ze direct als eerste zien als ze op je website komen.

Tevens is het overbodig in het online tijdperk waarin we leven.

En zijn er veel betere manieren om een bezoeker zich welkom te laten voelen op je website (zie de do’s verderop).

 

Het gaat voornamelijk over jou

De meeste coaches starten met een eigen praktijk omdat ze zelf iets hebben meegemaakt. En weten hoe fijn het is om hier vanaf te zijn. Of anders met een probleem om te kunnen gaan.

Of ze starten omdat ze van nature al mensen hielpen met hun tips, adviezen en luisterend oor.

Het lijkt dan ook logisch om als eerste je eigen verhaal en ervaringen te delen op je website. En te vertellen waarom je met je praktijk bent begonnen.

Maar even hard gezegd: een bezoeker geeft niks om jou. Die is in eerste instantie alleen geïnteresseerd in zijn of haar eigen probleem. En denkt alleen maar: “What’s in it for me?”

Wist je dat een bezoeker binnen 3 seconden beslist of hij op je website blijft of weer verder gaat?

 

3 seconden op je website

 

Deze periode wordt overigens steeds korter. Want we klikken en scrollen wat af online. En dat doen we veel sneller.

Als je website dus voornamelijk over jou gaat, dan is er op het eerste gezicht voor een bezoeker geen goede reden om op je website te blijven.

Weg bezoeker. En dus ook: weg potentiële klant.

 

Je verkoopt je methode

Coaches zijn vaak super enthousiast over de methode die ze hebben geleerd tijdens hun opleiding. Ik snap dat als geen ander.

Mijn eerste website ging destijds ook grotendeels over NLP. En over hoe geweldig ik NLP vond. Want ik had zelf ervaren hoeveel impact NLP kon maken. Zowel op mezelf, als op mijn kinderen, als op de eerste oefenklanten die ik toen had geholpen. En daarom wilde ik anderen ook enthousiast maken over NLP.

Maar een bezoeker op je website, die heeft daar helemaal niks mee. Met een methode. Hoe geweldig deze ook is. En hoe enthousiast jij er ook over bent.

Die is alleen maar geïnteresseerd in haar eigen probleem. En in een oplossing voor haar probleem.

De ‘hoe’ (de oplossing in de vorm van jouw methode) zal haar in eerste instantie een worst wezen.

Ze wil gewoon van haar probleem af. Punt.

 

Wat je dan beter kan doen:

 

Een pakkende trigger boven de vouw

De eerste zin op je website moet gelijk de aandacht van een bezoeker pakken.

Want, zoals je net hebt kunnen lezen; binnen 3 seconden beslist iemand of ze op je website blijft of niet.

Als een bezoeker zich niet aangesproken voelt, dan is ze binnen no-time weer weg.

 

Binnen 3 seconden bepaalt je bezoeker

 

Kruip dus goed in de huid van je ideale klant. En bedenk wat zij wil horen. Wat is belangrijk voor haar om te horen? Welke boodschap komt bij haar binnen? Wat raakt haar? Wat is haar probleem? En naar welk resultaat is je ideale klant op zoek?

Gebruik deze elementen om een pakkende trigger te schrijven voor op je website.

 

Laat het over je ideale klant gaan

Hoe meer iemand zich herkent in wat er op je website staat, hoe groter de kans dat iemand zich aangesproken voelt.

En pas wanneer iemand zich aangesproken voelt, heb je de aandacht. Dan voelt iemand zich begrepen. En maak je iemand nieuwsgierig naar wat je nog meer te bieden hebt.

En dat is waar je naartoe wilt met je website.

Laat de website dus zoveel mogelijk over je ideale klant gaan (behalve op je ‘over mij’ pagina, daar mag het helemaal over jou gaan😊).

Laat op je website vooral zien dat je haar begrijpt. Dat je weet hoe ze zich voelt. En geef haar hoop, door te vertellen dat het voor haar niet langer zo hoeft te blijven.

 

Hoop geven aan je ideale klant

 

Natuurlijk kun je gerust je eigen ervaringen delen, mits deze relevant zijn voor je ideale klant. Maar doe dit wel op de juiste manier.

 

Verkoop het resultaat

Mensen zijn op zoek naar een oplossing. Naar een bepaald resultaat. Ze willen ofwel van hun probleem af. Of ze willen een bepaald verlangen realiseren.

Daarom is het belangrijk om je potentiële klant het resultaat te verkopen.

Een van mijn favoriete quotes hierover is:

 

“Sell them what they want and give them what they need.”

 

Verkoop ze wat ze willen (het resultaat) en geef ze wat ze nodig hebben (jouw methode).

Hiermee voorkom je dat je je methode gaat verkopen (zoals de meeste coaches nog steeds doen). Want dat zegt een ander niks.

Verkoop altijd het resultaat. En nog concreter: het resultaat wat jouw ideale klant het liefste wil bereiken.

 

Tot slot

Pas je website aan waar nodig.

Want met deze do’s en dont’s ga je al een stuk meer winst uit je website halen.

Succes!

 


Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie ontvangen om te groeien als Ondernemer en om een goedlopende Coachpraktijk op te bouwen? Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse GroeiTips & Inspiratie.


 

Geef een reactie