Welke invloed hebben anderen op de groei van jouw praktijk?

Welke invloed hebben anderen op de groei van jouw praktijk?

Liever luisteren dan lezen? Klik dan op de oranje play-button hieronder.

Heb je er weleens bij stilgestaan hoeveel invloed andere mensen of zaken kunnen hebben op de groei van je praktijk?

Een simpel voorbeeld.
Vandaag (21 januari 2019) is het Blue Monday.
Ook wel de meest deprimerende dag van het jaar genoemd.
In de media zie je het vast nog wel een aantal keer voorbij komen vandaag.
Want elk jaar wordt er weer genoeg aandacht aan besteedt.

Wat is Blue Monday?

Mocht je nu denken: “Blue Monday, wat is dat?”
Zie hieronder wat Wikipedia erover schrijft.

“Blue Monday (deprimaandag) is een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. De vader van ‘blauwe maandag’ is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. Arnall werd in academische kringen overladen met kritiek, maar desondanks wijdden veel grote kranten en andere media jaarlijks kritiekloos aandacht aan het fenomeen.” – Bron: Wikipedia

Er schijnt overigens verder geen wetenschappelijk bewijs te zijn dat dit ook echt zo is.

Daarnaast is het – naar mijn mening – maar net wat je gelooft.
Welke betekenis je eraan geeft.
En of je je hierin laat meeslepen.

Ze gaan er in mee

Maar er zijn dus veel mensen, ook coaches, die dit voorbij zien komen, en denken: “Ja, ik voel me eigenlijk wel een beetje depri vandaag.” Ook al voelden ze zich eerder nog best goed.

Het is net als dat iemand tegen je zegt: “Je ziet een beetje bleek, voel je je wel lekker?” Ik ken mensen die daar heel gevoelig voor zijn. En zich ineens niet zo lekker meer voelen. Ken jij ze ook?

somber-voelen-ondernemer

Wanneer je hier dus (onbewust) in meegaat, kan het zomaar zijn dat je een verloren dag hebt als het gaat om de groei van je praktijk. Want wanneer je je depri voelt, dan komt er vaak niet zoveel uit je handen dan wanneer je je goed en krachtig voelt. Toch? En soms kan dat depri gevoel ook nog een paar dagen aanhouden, waardoor je nog meer dagen mist om te werken aan de groei van je praktijk.

De kracht van suggestie

Misschien vraag je je af hoe dit precies werkt. Laat het me uitleggen aan de hand van een ander voorbeeld.

Wanneer iemand je vertelt dat er in de coaching business vast niet genoeg werk is, omdat er al zoveel coaches zijn, dan kan het zijn dat je daar onzeker door wordt. Dat je begint te twijfelen of je het wel moet doen. Bang bent dat je geen klanten krijgt. Er geen inkomen uithaalt. En jezelf vervolgens weer klein houdt.

Sterke OndernemersMindset

Ondernemers met een sterke mindset – die weten hoe het werkt met de kracht van suggestie – gaan daar anders mee om. Die laten zich niet beïnvloeden door de mening van andere mensen. Of door wat ze op social media voorbij zien komen. Die focussen zich op zichzelf. Op hun eigen bedrijf. Hun eigen groei en ontwikkeling. En gaan op zoek naar manieren om wél steeds verder te groeien met hun bedrijf.

Het gaat de hele dag door

We worden de hele dag beïnvloed door suggesties van anderen. Zowel door wat we lezen op social media, als door wat anderen tegen ons zeggen. En in meer dan 99% van de tijd zijn we ons daar niet eens bewust van. We pikken dus overal van alles op wat onbewust invloed heeft op onze groei en ontwikkeling.

groeien-met-je-praktijk-wendykoning

Suggesties van vroeger

Het kan ook zijn dat je vroeger als kind bepaalde suggesties hebben meegekregen, die je destijds automatisch voor waarheid hebt aangenomen. Door je ouders, opvoeders of leerkrachten.

Veel mensen hebben bijvoorbeeld meegekregen:

“Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.”

Of:

“Als je voor een dubbeltje geboren bent, zul je nooit een kwartje worden.”

Of:

“Wij zijn maar gewone mensen.”

Of:

“Voor ons is veel geld niet weggelegd.”

Als waarheid aangenomen

Wanneer je dit hebt meegekregen en het (zonder dat je je daar op dat moment bewust van was) als waarheid hebt aangenomen, dan kan dit vandaag de dag nog steeds een grote rol spelen in jouw groei en ontwikkeling.

Daarom is het belangrijk om hiermee aan de slag te gaan.

Om af te rekenen met al die dingen die jou nu in de weg zitten om serieus te gaan groeien met je praktijk. Want anders kom je nooit vooruit. Dan blijf je jezelf maar tegenhouden. En afremmen. En sta je volgend jaar nog steeds waar je nu staat. Terwijl er zoveel meer mogelijk is. Veel meer dan je nu misschien denkt.

Het is wat jij ermee doet

Laat suggesties van een ander of wat je voorbij ziet komen op social media niet langer invloed hebben op jouw groei als ondernemer. En al helemaal niet op de groei van jouw praktijk. Weet dat een ander pas invloed heeft, wanneer jij dat toelaat. Wees daarom alert wat je als waarheid aanneemt voor jezelf. Want we creëren immers onze eigen werkelijkheid.

afremmen-mensen-ondernemen-groei-wendykoning

Opdracht

Kijk eens goed naar de mensen of zaken die jou voor je gevoel afremmen in je persoonlijke- en zakelijke groei en ontwikkeling. En ga ermee aan de slag.

Want daar is heel veel winst te behalen.

Je hoeft er namelijk niet meer in mee te gaan.

Je hoeft je niet meer te laten afremmen.

Je hoeft de suggesties van anderen niet jouw waarheid te maken.

Jij mag gaan voor wat JIJ wilt.

Doen wat JIJ zelf wilt.

Je eigen leven leven.

En jouw praktijk neerzetten zoals jij dat het liefste wilt.

Doe je eigen ding.

En ga ervoor!

Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie ontvangen om te (blijven) groeien als Ondernemer én met je Praktijk? Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse GroeiTips & Inspiratie.

Voel je vrij om dit blog te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on print
Share on google

Geef een reactie

Sluit Menu

Deze website gebruikt cookies om de website en mijn aanbod nog beter te maken. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.