Hoe je als perfectionist een aanbod in de markt zet voordat het helemaal af is

Hoe je als perfectionist een aanbod in de markt zet voordat het helemaal af is

Liever luisteren dan lezen? Klik dan op de oranje play-button hieronder.

Laatst had ik het met een klant over: “Move before you’re ready”.

Want ze was naar mijn idee al veel te lang aan het ‘nadenken’ hoe ze haar workshop zou gaan vormgeven. Of het wel waardevol genoeg zou zijn. Of het wel goed genoeg was. Of ze wel genoeg kennis had om het nu al te doen. Of er wel mensen zouden komen. Etc, etc, etc.

En je weet het, en anders weet je het nu: ik hou van aanpakken. Dus als ik dit soort dingen signaleer bij mijn klanten dan ga ik er als OndernemersCoach even goed voor zitten. Stroop ik mijn mouwen op. En dan ga ik voor goud.

“Dat is NIKS voor mij!”

Toen ik haar voorstelde om de workshop nu (terwijl we daar zaten) gelijk in te plannen, zag ik meteen haar hele lichaamshouding veranderen. 

Ze reageerde met: “Nee! Dat doe ik écht niet!!! Dat is NIKS voor mij. Ik wil het eerst klaar hebben. En dan pas ga ik een datum plannen.”

Zo herkenbaar

Het leek wel alsof ik mezelf zag zitten van een paar jaar terug.
Want je gaat toch niet iets verkopen of aanbieden dat nog niet helemaal tot in de puntjes af is? Dat kan toch niet?! Het moet namelijk wel even helemaal perfect, hè! En ook helemaal klaar.

Je wilt niet weten wat ik in mijn archief allemaal klaar heb liggen en waar ik uiteindelijk nooit iets mee hebt gedaan. Daar kan ik hele trainingen mee vullen inmiddels.

Nu weet ik beter. Gelukkig.

perfectionist-ondernemen-doelen-bereiken

Wanneer is het perfect?

Als ik jou nu vraag: “Wanneer is het eigenlijk perfect? En hoe weet je dat het perfect is als nog niemand je workshop, training, coaching of ander aanbod ooit heeft gevolgd?”

En daarbij: Waar gaat ‘perfect’ eigenlijk om? Voor wie moet het perfect zijn? Voor jezelf? Of voor jouw klanten die daarmee geholpen zijn?

En dan nog iets: Is het niet zo dat je pas weet wat het resultaat is wanneer je ziet welk effect het heeft bij jouw klanten? Want het gaat om jouw klanten, of niet? Tenminste, daar ga ik voor het gemak even vanuit. Dat je die graag verder wilt helpen. Toch?

Tijdverspilling

Zoals ik al zei: tot een paar jaar geleden zette ik voor geen goud iets in de markt dat nog niet helemaal voor de volle 110% uitgedacht, gemaakt, nog een keer opnieuw uitgedacht en nog tig keer aangepast was. Pas als ik er volledig tevreden over was, dan kon het naar buiten. Maar zover kwam het vaak niet eens. Want omdat het zolang duurde, paste het aanbod meestal niet meer bij mijn huidige ontwikkelingen op dat moment. Nu realiseer ik me hoeveel tijd ik daarmee heb verspild in al die jaren. Bizar gewoon.

Verwachtingen overtroffen

Tegenwoordig gaat het zo: In mei van dit jaar startte ik de Pilot van mijn training ‘Op en top Ondernemer in 4 maanden’. Die toen overigens nog ‘Versterk je Zelfvertrouwen in het Ondernemen’ heette. En dankzij het feit dat ik toen – met twee hele deelnemers – ben gestart, merkte ik tijdens de training dat de resultaten van de deelnemers mijn verwachtingen vér overtroffen.

Want het ging niet alleen om je zelfvertrouwen als ondernemer versterken en de juiste OndernemersMindset creëren, maar ze gingen ook gelijk FLINKE stappen maken met hun bedrijf. De juiste dingen doen. En ze voelen zich nu een échte ondernemer. En dat is te zien ook.

powerinyou-ondernemerscoach-coaches-praktijk

Gelukkig maar

Had ik eerst de training helemaal afgemaakt, dan was ik daar niet achter gekomen van tevoren.
En had ik later – mezelf kennende – zeer waarschijnlijk het grootste deel van de training opnieuw gemaakt. Want het moet wel kloppen natuurlijk 😉.

Omgekeerde volgorde

Laatst met mijn gratis Bootcamp in oktober heb ik het ook zo gedaan trouwens. Eerst zette ik de pagina op mijn website om in te kunnen schrijven, daarna de Facebookadvertentie en pas daarna heb ik de Bootcamp inhoudelijk vormgeven. Wat betekende dat ik ook tijdens de Bootcamp nog bezig was om de opdrachten, downloads en inhoud te maken voor de volgende dagen. Maar het was wel klaar. En altijd op tijd.

Ik werk nu dus eigenlijk in de omgekeerde volgorde van hoe ik het voorheen deed. Waardoor ik in de afgelopen anderhalf jaar meer geproduceerd heb dan in de vier jaren daarvoor.

De voordelen

Er zitten meer voordelen dan nadelen aan het ‘Move before you’re ready’ principe. Hieronder geef ik je er een aantal:

  • Je bespaart een hoop tijd en energie omdat je niet uren, dagen, weken of zelfs maanden lang hoeft na te denken of ‘je het nou echt wel moet doen’, of ‘je wel genoeg kennis hebt’, of ‘het wel goed genoeg is’ etc.
  • Je focus is helderder dan ooit, want je werkt toe naar een deadline.
  • Omdat je een deadline hebt ga je door en is het op tijd af, no matter what, want je moet wel.
  • Je verspilt geen tijd meer aan het tig keer herkauwen van de inhoud van je workshop, want pas ná de workshop weet je wat het resultaat is voor jouw klanten. En die feedback kun je dan meenemen voor een volgende workshop.
  • Je hoeft je niet meer van tevoren af te vragen of er wel mensen komen, want dat zie je als je je aanbod in de markt hebt gezet. En als er nog niet zoveel aanmeldingen komen in het begin, dan zijn er weer genoeg dingen die je kunt doen om wel meer aanmeldingen te krijgen.
  • Je omzet gaat omhoog, omdat je meer produceert in kortere tijd.
  • Je helpt meer mensen om dezelfde reden als hierboven. En dat willen we als coach toch allemaal?

Ze heeft het toch gedaan

Mijn klant heeft uiteindelijk toch de datum voor haar workshop gepland tijdens onze sessie. Niet helemaal van harte op dat moment, maar nadat ik haar kijk hierop al een stuk had veranderd met mijn coaching, deed ze het toch. Binnenkort gaat ze haar workshop zelfs ook al promoten. En dat terwijl het nog steeds niet helemaal klaar is.

Natuurlijk is ze er wel mee bezig. En ik weet ook zeker dat het af is straks. Want dat is het hè: als je van een doel een moeten maakt, dan ga je wel. Dan doe je wél de dingen die nodig zijn. Dan verspil je geen kostbare tijd meer aan onnozele dingen zoals die vervelende gedachten die nergens op slaan, onzekerheid en het steeds weer opnieuw herkauwen.

Wat is jouw volgende stap?

Wat stel jij al veel te lang uit?
Waar ben je al veel te lang over aan het lummelen?
En welke stap ga jij daar in nemen?
En wat is je volgende stap?
En de volgende?

Samen staan we sterk

Laat weten wat jouw volgende stap is in mijn gratis besloten Facebookgroep ‘Groeien als Ondernemer’. Want je bent niet de enige die zichzelf hierdoor enorm laat tegenhouden. En samen is het makkelijker om te doen. We helpen je graag op weg. Nog geen lid van de groep? Voel je welkom om gelijk lid te worden.

Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie ontvangen om te (blijven) groeien als Ondernemer én met je Praktijk? Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse GroeiTips.

Voel je vrij om dit blog te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on print
Share on google

Geef een reactie

Sluit Menu

Deze website gebruikt cookies om de website en mijn aanbod nog beter te maken. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.