Luister je liever dan dat je leest? Klik dan op de oranje play-button hieronder.

Veel ondernemers worstelen met de dingen die ze voor hun gevoel ‘moeten’ doen om zichzelf te laten zien. Om hun bedrijf op de kaart te zetten. En om veel zichtbaar te zijn.

Laat dat nou precies voor veel vrouwelijke ondernemers een ‘dingetje’ zijn: zichtbaarheid. Of zeg maar gerust: een ‘ding’.

Ze vinden het vaak doodeng. Want:

“Wat zal een ander dan van me denken?”

“Straks vinden ‘ze’ het niks.”

“Zometeen krijg ik kritiek.”

Al die anderen doen het wel

En ondertussen zien ze om zich heen al die andere ondernemers wel steeds voorbij komen op hun tijdlijn.

De ene na de andere video komt langs.
Het ene na het andere Facebook bericht verschijnt.
En sommige ondernemers zie je voor je gevoel zelfs een paar keer per dag voorbij komen.

Ik ben niet goed genoeg

Waardoor je het gevoel kan hebben dat jij het niet goed doet.

Dat je niet goed genoeg bent.
Dat je het niet kan.
Omdat jij jezelf misschien nog niet zo vaak laat zien.

Dat kan voor best wat onzekerheid zorgen. Omdat je weet dat het als ondernemer nodig is om zichtbaar te zijn, maar het op dit moment nog veel te spannend vindt om jezelf en waar je voor staat met je bedrijf écht te laten zien.

zichtbaar-zijn-ondernemer-groeien

Buiten je Comfortzone

Afgelopen week liep een klant van mij hier tegenaan. Tijdens de tweede Live dag van mijn training: ‘Op en top Ondernemer in 4 maanden’ liet ik de deelnemers hun comfortzone bepalen.

Daarna liet ik ze een aantal onderwerpen opschrijven die nog buiten hun comfortzone lagen. Elk onderwerp op een apart briefje.

Vervolgens liet ik ze de losse briefjes op de plek neerleggen waar dit onderwerp voor hun gevoel qua afstand lag.

Ik gaf ze de opdracht om ernaar toe te lopen.
Naar dat onderwerp wat ze nu nog eng of spannend vonden.

Facebook Live

Een van de deelnemers had opgeschreven ‘Facebook Live’.

Het briefje had ze helemaal aan de andere kant van de kamer gelegd. Toen ik haar de opdracht gaf om ernaar toe te lopen, bleef ze vastgenageld aan de grond staan.

Ze kwam niet vooruit

Niet omdat ze dat bewust niet wilde, maar ze werd daadwerkelijk tegengehouden. Ze kwam geen millimeter vooruit.

In plaats van haar naar die plek te duwen en haar te zeggen dat ze het ‘gewoon’ moet gaan doen, vroeg ik haar met welke reden ze Facebook Lives wilde gaan geven.

Ze antwoordde: “Omdat iedereen het doet”.

Waardoor ze het gevoel had dat ze dit ook moest doen. Terwijl het op dit moment nog helemaal niet goed voelde voor haar.

Ondernemerscoach-zetje-geven

Ik geef graag een zetje

En begrijp me niet verkeerd, want ik geef mijn klanten graag een zetje (en soms een flinke zet) om buiten hun comfortzone te gaan.

Maar niet als de reden is: “Omdat iedereen het doet.”

Was haar antwoord geweest: “Omdat ik weet dat Facebook de Live uitzendingen beloont door deze vaker te laten zien dan bijvoorbeeld een geschreven tekst, afbeelding of opgenomen video.” Of: “Ik wil graag Live interactie met mijn volgers”, dan had ik haar met alle liefde gelijk op dat moment klaargestoomd voor haar eerste Facebook Live op haar pagina.

Want dan had het een ander verhaal geweest. En dan zou ik haar stap voor stap richting die plek hebben gecoacht.

Maar ze had verder geen duidelijk doel met die Facebook Live, anders dan: “Omdat iedereen het doet.”

Ze stelde het steeds uit

Een andere klant vond het lastig om scholen te benaderen. Waar ze als studiecoach studenten kan begeleiden met het aanbrengen van overzicht en structuur. Ze wist niet precies hoe ze het beste contact kon opnemen met de scholen. En zag er daardoor tegenop om actie te ondernemen. Waardoor ze het steeds uitstelde.

Moeite met schrijven

Weer een andere klant had moeite met schrijven. Met het op papier verwoorden van de boodschap die ze in haar brieven, mails en berichten wilde overbrengen. Ze weet wel welke boodschap ze wil overbrengen, maar dit lukt haar beter als ze het vertelt.

Een aantal voorbeelden die iedere ondernemer denkt te moeten doen omdat iedereen het doet:

Zichtbaar zijn is nodig

Natuurlijk is het nodig om als ondernemer zichtbaar te zijn. Tenminste, als je écht iets van je bedrijf wilt maken. Want dan kun je de wereld laten zien waar je voor staat. Waar je in gelooft. En wat voor geweldigs je te bieden hebt.

Want als je niet zichtbaar bent, word je sowieso niet gezien.

En als je niet gezien wordt, dan kunnen mensen jouw geweldige dienst of product niet ontdekken. Laat staan dat ze het kunnen kopen.

Klinkt logisch, toch?

Het kan op verschillende manieren

Zichtbaar zijn kan op heel veel verschillende manieren. Het hoeft niet altijd per se op de manier zoals je die bij je collega-ondernemers ziet. Bedenk daarom liever een manier die beter bij je past. En ja, dan mag het best nog wel (een stuk) buiten je comfortzone liggen. Daarover zometeen meer…

Eerst opnemen, dan uitschrijven

Zo hebben we voor mijn klant die moeite had met het schrijven van teksten bedacht dat ze haar boodschap eerst kon opnemen als audio of video. Omdat ze het beter kan verwoorden als ze het vertelt. Waarna ze het vervolgens kan vertalen naar geschreven tekst.

video-opnemen-ondernemer

Eerst bellen

Samen met de studiecoach hebben we gebrainstormd hoe zij de scholen zou kunnen benaderen. Bijvoorbeeld door eerst te bellen naar de school om te vragen wie binnen de school de persoon is die hier verantwoordelijk voor is. En op welke manier ze het beste contact kan opnemen. Zodat ze op die manier haar diensten bij de juiste persoon onder de aandacht kon brengen. En ook de naam kon noemen van degene die ze in eerste instantie had gesproken. Wat vaak gelijk al voor meer aandacht en vertrouwen zorgt. Dit voelde goed voor haar.

Facebook Live

De deelneemster van de training geeft nu eerst Facebook Lives in haar besloten groep. Om er wat meer vertrouwd mee te raken. Zo stapt ze toch elke keer een stukje buiten haar comfortzone.

Daarna kijkt ze verder of het geven van Facebook Lives op haar openbare pagina bijdraagt aan de doelen die ze wil bereiken.

Er is veel meer mogelijk

Wanneer jij iets wilt gaan doen wat buiten je comfortzone ligt, dan moedig ik dat zeker aan. Want ik weet hoeveel er mogelijk is buiten je comfortzone. En hoe geweldig dat voelt, wanneer je hebt ervaren hoe het er is.

Vraag jezelf daarbij wel af wat je ermee wilt bereiken.

Door jezelf de volgende vragen te stellen:

“Wat levert het me op om dit te gaan doen?”

“Draagt dit bij aan datgene wat ik met mijn bedrijf wil bereiken?”

“Brengt dit mij dichterbij mijn doel?”

Buiten je comfortzone of past het niet bij je?

Er is overigens wel een onderscheid tussen:

Ligt het buiten je comfortzone?
Of past het niet bij je?

Het kan zijn dat iets écht totaal niet bij je past.

Netwerkbijeenkomsten

Bij mij is dat bijvoorbeeld als introverte ondernemer naar netwerkbijeenkomsten gaan. Dat doe ik dan ook nog maar heel weinig. Niet omdat ik niet durf. Omdat ik verlegen ben. Of niet weet hoe ik contact moet maken. Maar omdat het me héél veel energie kost. En ik me totaal niet op mijn gemak voel met zoveel mensen om me heen.

Grote events

Hetzelfde geldt voor grote events. Ik heb het veel gedaan de afgelopen jaren. Want ik ben gek op nieuwe dingen leren. Op dat moment wist ik nog niet waarom ik me altijd zo ongemakkelijk voelde op die plaatsen. En helemaal gesloopt was na een paar uur. En vervolgens altijd met hoofdpijn naar huis ging aan het einde van de dag.

Nu weet ik het. Want een paar maanden geleden ontdekte ik dat ik een introverte persoonlijkheid heb. En kon ik het eindelijk plaatsen allemaal.

Waardoor ik manieren ben gaan vinden die beter bij me passen. Zoals meer trainingen online volgen in plaats van offline.

Ook heb ik mijn bedrijf nu volledig ingericht zoals dat bij mij en mijn introvertheid past. En wat voelt dat geweldig! Want nu doe ik het helemaal op mijn manier.

Uitstellen

Wanneer je voelt dat de manier die je hebt bedacht niet bij je past. Of wanneer je het toch alleen maar uitstelt omdat het op dit moment nog té ver buiten je comfortzone ligt, vraag jezelf dan af:

“Op welke andere manier kan ik mijn doel bereiken?”

Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden. Vind een weg die op dit moment beter bij je past. En leer ondertussen om wél steeds een stap verder buiten je comfortzone te gaan.

Videoserie kan ook

Ben je niet goed in schrijven? En wil je wel een gratis weggever aanbieden (wat ik je zeker aanraad om meer mensen te kunnen bereiken via je mailinglijst), neem dan bijvoorbeeld 3 video’s op en maak een inspirerende videoserie die je gratis aanbiedt.

Offline of online

Ga je liever niet naar offline netwerkbijeenkomsten? Kijk dan hoe je online je netwerk kunt vergroten. En meer online zichtbaar kunt zijn. Dit geldt ook andersom. Vind je online maar helemaal niks, kijk dan naar offline mogelijkheden.

Zo doe je het

Zijn er bepaalde dingen die buiten je comfortzone liggen, maar weet je dat dit wel nodig is om te bereiken wat je wilt? Lees of luister dan in dit blog hoe je dit stap voor stap doet.

WendyKoning-powerinyou.nl-blog-comfortzone

Tot slot

Ik wil hier overigens niet zeggen dat het altijd comfortabel moet voelen wat je te doen hebt om van jouw prachtige bedrijf een succes te maken. Want om succesvol te worden, zijn het juist de dingen die buiten je comfortzone liggen die je verder brengen.

Maar als je merkt iets écht niet bij je past en dat je daardoor de dingen (wéér) gaat uitstellen, kies dan liever eerst een manier die beter bij je past. Zo blijf je evengoed in beweging. En ga je toch richting je doel. Leer vervolgens hoe je steeds weer een stap verder buiten je comfortzone kunt gaan. Want:

“Als je blijft doen wat je altijd al deed, dan krijg je wat je altijd al kreeg”

Focus op wat jij wilt bereiken.
Niet op wat hoort of wat iedereen doet.
En vind een manier die voor jou werkt.

Doe de dingen niet omdat iedereen het doet.
Want wie zegt dat dit voor jou de juiste manier is?

Laat je wel inspireren door verschillende ondernemers die al verder zijn dan jij.

Leer van ze. En creëer vanuit daar de manier die past bij jou.

Belangrijk

Nog een kleine kanttekening: gebruik ‘het past niet bij me’ niet als excuus om iets niet te doen. Alleen maar omdat je liever de makkelijkste weg kiest.

Want er zit een verschil tussen: het past niet bij me en het ligt buiten mijn comfortzone.

Voel je het verschil?

Groei ligt buiten je comfortzone

En nogmaals, groei ligt buiten je comfortzone. Daarom is het nodig om buiten je comfortzone te stappen. Om te blijven groeien. Als persoon. En als ondernemer. Want dan pas kan je bedrijf ook steeds verder groeien.

En weet je, wanneer je eenmaal buiten je comfortzone bent gestapt en zelf ervaart dat daar zoveel meer mogelijk is dan binnen je comfortzone, dan wordt het vanzelf een kick om juist vaker buiten je comfortzone te gaan.

Als nuchtere Volendamse die altijd liever op de achtergrond bleef en het doodeng vond om zichzelf überhaupt te laten zien, spreek ik uit ervaring.

Want nu vraag ik me weleens af of ik eigenlijk nog wel een comfortzone heb…

Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie om te blijven groeien als Ondernemer én met je Bedrijf? 
Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse GroeiTips.

Voel je vrij om dit blog te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *